Το αφιέρωμα για τα 30 χρόνια από τον θάνατο της Μαρίας Κάλλας, που διοργάνωσε το Ελληνικό Φεστιβάλ, έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο με την χθεσινή μια και μοναδική παράσταση της Μήδειας του Luigi Cherubini, με την έξοχη Anna Caterina Antonacci να καθηλώνει το κοινό. Μια παράσταση – δημιουργική αναφορά στην περίφημη Μήδεια που είχε παρουσιαστεί στην Επίδαυρο το 1961 με την Μαρία Κάλλας, σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή και σκηνικά – κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη, σκηνοθετημένη αυτή την φορά από τον μαθητή του τελευταίου, Γιάννη Κόκκο.
Η υπόθεση της Μήδειας είναι γνωστή σε θεατρόφιλους και μη, η μόνη διαφορά, κατά την γνώμη μου έγκειται στο ότι η Μήδεια της ομώνυμης όπερας εμφανίζεται λιγότερο βάρβαρη και βίαιη από την αντίστοιχη θεατρική ηρωίδα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο χαρακτήρας της υπολείπεται σε πάθος κατά την διάρκεια της παρουσίας της πάνω στην σκηνή και της εκτέλεσης των εκδικητικών πράξεων της.
Ο Γιάννης Κόκκος έστησε μια άρτια παράσταση σε έναν χώρο που, κατά την γνώμη μου, δεν συνίσταται για ανεβάσματα όπερας καθώς πέραν του ότι διαθέτει μια συγκεκριμένη εκπληκτική ακουστική, χαρακτηρίζεται από έναν χώρο ιδιαίτερης δυναμικής που δεν ‘σηκώνει’ εύκολα το είδος των συνήθως μεγαλειωδών - γιατί πώς αλλιώς να τοποθετήσεις σκηνοθετικά και χωρικά τα πλήθη που απαιτούν τα συγκεκριμένα έργα πάνω στην σκηνή - σκηνικών της όπερας. Ο Κόκκος ανταποκρίθηκε με επιτυχία και στις δύο προαναφερόμενες δυσκολίες, σχεδιάζοντας ένα αφαιρετικό σκηνικό γεωμετρικών όγκων που έχεε τον ήχο στο κοίλο, με κύριο χαρακτηριστικό - πέρα από τις καμπύλες της ορχήστρας των μουσικών και της ορχήστρας του αρχαίου θεάτρου που συνδέονταν με μια ενδιάμεση ημικυκλική σειρά πάγκων που θύμιζαν αρένα - τις ευθείες γραμμές και την εναλλαγή των χρωμάτων του μαύρου και του κόκκινου, το οποίο κατέληγε σε μια σκάλα που χανόταν στα βουνά του αργολικού κάμπου. Σε αντιστοιχία με τα χρώματα του σκηνικού, οι τραγουδιστές ήταν επίσης ντυμένοι με μαύρα, κόκκινα, λευκά και χρυσά κοστούμια.
Όσον αφορά την διανομή, την παράσταση φυσικά έκλεψε η σοπράνο Anna Caterina Antonacci, η οποία ερμήνευσε εκπληκτικά τον απαιτητικότατο ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο, μαγεύοντας το κοινό της Επιδαύρου, με τις μοναδικές τραγουδιστικές της ικανότητες φωνή και την καλοδουλεμένη σκηνική της παρουσία (πρόβλημα για αρκετούς ερμηνευτές της όπερας), χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι υπόλοιποι τραγουδιστές υπολείπονταν σε φωνητικές δυνατότητες και παρουσία επί σκηνής.
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία, Σκηνικά, Κοστούμια: Γιάννης Κόκκος
Καλλιτεχνική συνεργασία: Anne Blancard
Φωτισμοί: Patrice Trottier
Ερμηνεύουν: Enzo Capuano, Anna Maria dell’ Oste, Jon Ketilsson, Anna Caterina Antonacci, Enkelejda Shkosa, Δημήτρης Κασιούμης, Ειρήνη Κυριακίδου, Μίνα Πολυχρόνου Eλληνικό Φεστιβάλ
Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου
6 σχόλια:
Η ελλιπής τεχνογνωσία κτλ του Flou-dion, που θέλησε να παρέχει νέο υλικό κατά την απουσία μου, αποτέλεσε αίτιο διένεξης. Εγώ να ευχαριστήσω το Flou για την προσπάθεια και να θεωρήσω δεδομένο ότι τους αναγνώστες μας δεν τους ξένισε η μικρή ασυνέπεια της αισθητικής μας το τελευταίο δεκαήμερο. Όλα διορθώνονται, άλλωστε.
Diafono kathetos me tin apopsi toy syggrafea gia to ergo, alla opoiadipote apopsi einai sebasti, oyte logos.
Mia episimansi, to keimeno toy Hofmann basistike stin omonumi tragodia toy Pier Corneille kai oxi toy Euripidi.
Alloste ekeini tin epoxi itan pio eykolo na breis typomeno to ergo toy Corneille para toy Euripidi. Gia pratikoys kathara logoys epelegei i Corneille nomizo, exoy kai i Neris i therapindia, to onoma tis opoias apoysiazei apo tin Medea toy Euripidi, opos kai i paroysia tis Glauce poy den yparxei os prosopo/rolos stin Euripidi.
ps. oraio blog!!!
Ευχαριστούμε για την επισήμανση και για τα καλά σου λόγια! Οι γνώσεις σου για την Όπερα είναι σίγουρα περισσότερες από εμάς, που ειδικευόμαστε στα θεατρικά και τα εικαστικά του θεάματος.
Kapoios panta eidikeuetai kapoy perissotero, kapoios ligotero.
Prosopika tha sas parakoloytho stena kathos latreyo teatro kai eikastika, kai den eimai eidiki s'ayta.
Oraia! Yaaaaam!
Na ste kala!
Gloriana σε ευχαριστώ πολύ για την επισήμανση του λάθους μου. Μπήκα στο Opera I Love κι έχεις κάνει καταπληκτική δουλειά. Καλή συνέχεια και δεν χανόμαστε!!
Na sai kala.
De xanomaste sigoyra!!!
Δημοσίευση σχολίου