Ο μύθος της Αντιγόνης είναι γνωστός σε όλους. Μπλεγμένη ανάμεσα στο θεϊκό και τον ανθρώπινο νόμο, η ενάρετη κόρη προτίμησε τον πρώτο, που τελικά έφερε το θάνατό της. Μην ακολουθώντας τις υποδείξεις της φρόνιμης αδερφής της, αποφάσισε να θάψει τον αδερφό της, το κουφάρι του οποίου ο Κρέοντας είχε καταδικάσει να φαγωθεί από τα όρνια. Το κείμενο της Αντιγόνης είναι ιδιαίτερα αγαπητό, ιδιαίτερα σε όσους το διδάχτηκαν στίχο προς στίχο στα μαθητικά τους χρόνια. Για αυτούς τους γνώστες του αρχαίου κειμένου, η παράσταση αποτελεί δίχως υπερβολή μια αποκάλυψη, όσο και μοναδική εμπειρία για τους υπόλοιπους που εκτιμούν τον πειραματισμό και τη μουσικότητα του αρχαίου θεάτρου.
Η ερευνητική αυτή παράσταση βασίζεται στην αρχαία μετρική και την μουσική εκφορά του λόγου του Σοφοκλή και γεφυρώνει το τότε με το τώρα με την εμβόλιμη χρήση παραδοσιακών τραγουδιών. Φυσικά, για να μην χάνει κανείς τη ροή του μύθου, υπάρχουν κομμάτια μεταφρασμένα στην νεοελληνική, που συνοψίζουν τη δράση.
Σε μια απλή κόκκινη εξέδρα και μέσα στο πετρόχτιστο φουαγιέ του θεάτρου οι θεατές κρατούν την ανάσα τους παρακολουθώντας τον Άρη Μπινιάρη να υποδύεται όλους τους ρόλους του δράματος με τις ημι-στατικές πόζες του συχνά να παραπέμπουν σε ήρωες της πλαστικής γλυπτικής. Η αυτοπειθαρχία του ηθοποιού είναι μοναδική και τη σωματική ένταση μαρτυρούν όχι μόνο οι φουσκωμένοι μυς κάτω από το συμβολικά λευκό ένδυμα, αλλά και οι στάλες ιδρώτα που κάποια στιγμή ακούγονται κι όλας να πέφτουν στην εξέδρα. Με φωνή άλλοτε θαρραλέα, άλλοτε υποτακτική, δύσθυμη, αγέρωχη, γεροντική και με σώμα που καμπουριάζει, τεντώνεται, συστρέφεται, δίνει ζωή στην Αντιγόνη, την Ισμήνη, τον Κρέοντα, το Μάντη Τειρεσία, τον Αίμωνα. Η σύζευξη της μουσικής εκτέλεσης και της σωματικής απόδοσης των ρόλων είναι μοναδική. Η Σμαρώ Γρηγοριάδου παίζει τουμπελέκι, κιθάρα και άλλα περίεργα κρουστά και συμπράττει στα φωνητικά μέρη για ένα φορτισμένο αποτέλεσμα μέσα στον απόκοσμο φωτισμό που δίνει πίσω την ταυτότητα του δράματος ως μουσικό δρώμενο.
Ο Γιώργος Μπινιάρης δραστηριοποιείται χρόνια στον τομέα του Θεάτρου στην Εκπαίδευση, γι’ αυτό και η παράσταση προσφέρεται και για μαθητικές παραστάσεις στους νέους που τώρα διδάσκονται το κείμενο του Σοφοκλή. Το καλοκαίρι η παράσταση θα λάβει μέρος σε διεθνείς συναντήσεις για το αρχαίο δράμα και θα επανέλθει σε νέο θεατρικό χώρο από Σεπτέμβριο.
Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης
Μουσική έρευνα, σύνθεση, διδασκαλία: Σμαρώ Χ. ΓρηγοριάδουΗ ερευνητική αυτή παράσταση βασίζεται στην αρχαία μετρική και την μουσική εκφορά του λόγου του Σοφοκλή και γεφυρώνει το τότε με το τώρα με την εμβόλιμη χρήση παραδοσιακών τραγουδιών. Φυσικά, για να μην χάνει κανείς τη ροή του μύθου, υπάρχουν κομμάτια μεταφρασμένα στην νεοελληνική, που συνοψίζουν τη δράση.
Σε μια απλή κόκκινη εξέδρα και μέσα στο πετρόχτιστο φουαγιέ του θεάτρου οι θεατές κρατούν την ανάσα τους παρακολουθώντας τον Άρη Μπινιάρη να υποδύεται όλους τους ρόλους του δράματος με τις ημι-στατικές πόζες του συχνά να παραπέμπουν σε ήρωες της πλαστικής γλυπτικής. Η αυτοπειθαρχία του ηθοποιού είναι μοναδική και τη σωματική ένταση μαρτυρούν όχι μόνο οι φουσκωμένοι μυς κάτω από το συμβολικά λευκό ένδυμα, αλλά και οι στάλες ιδρώτα που κάποια στιγμή ακούγονται κι όλας να πέφτουν στην εξέδρα. Με φωνή άλλοτε θαρραλέα, άλλοτε υποτακτική, δύσθυμη, αγέρωχη, γεροντική και με σώμα που καμπουριάζει, τεντώνεται, συστρέφεται, δίνει ζωή στην Αντιγόνη, την Ισμήνη, τον Κρέοντα, το Μάντη Τειρεσία, τον Αίμωνα. Η σύζευξη της μουσικής εκτέλεσης και της σωματικής απόδοσης των ρόλων είναι μοναδική. Η Σμαρώ Γρηγοριάδου παίζει τουμπελέκι, κιθάρα και άλλα περίεργα κρουστά και συμπράττει στα φωνητικά μέρη για ένα φορτισμένο αποτέλεσμα μέσα στον απόκοσμο φωτισμό που δίνει πίσω την ταυτότητα του δράματος ως μουσικό δρώμενο.
Ο Γιώργος Μπινιάρης δραστηριοποιείται χρόνια στον τομέα του Θεάτρου στην Εκπαίδευση, γι’ αυτό και η παράσταση προσφέρεται και για μαθητικές παραστάσεις στους νέους που τώρα διδάσκονται το κείμενο του Σοφοκλή. Το καλοκαίρι η παράσταση θα λάβει μέρος σε διεθνείς συναντήσεις για το αρχαίο δράμα και θα επανέλθει σε νέο θεατρικό χώρο από Σεπτέμβριο.
Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης
Θεατρική ανάπτυξη: Άρης Μπινιάρης
Φωτισμοί: Γιάννης Κανάκης
Εικαστική Επιμέλεια: Μαρία Χανιωτάκη
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιώργος Π. Μπινιάρης
Παίζουν: Άρης Μπινιάρης, Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου
Θεατρική Εταιρεία Αντίλαλοι
Θέατρο Χυτήριο
Ιερά Οδός 44, 210-3412313
1 σχόλιο:
Δημοσίευση σχολίου