Σελίδες

10/2/08

Βάσσα

του Μαξίμ Γκόργκι

Είναι τελικά απολαυστικό όσο τίποτα άλλο να παρακολουθείς στο θέατρο την ιστορία μιας οικογένειας. Αυτό είναι παλαίτατα γνωστό -ήδη από την εποχή των Ατρειδών. Με την ιστορία μιας τέτοιας οικογένειας καταπιάστηκε ο Maxim Gorky στο έργο του Βάσσα το οποίο ανεβαίνει φέτος στη πρώτη του εκδοχή από την Θεατρική Αστική Εταιρεία Πράξη - Μπέττυ Αρβανίτη. Γραμμένο στα 1910 το έργο του Γκόργκι λίγο πριν την Ρώσική Επανάσταση με όχι τόσο διακριτή ακόμα για μερικούς την πιό πολιτικοποιημένη του σύνθεση στην οποία θα καταλήξει το 1935 μεταεπαναστατικά, φέρει ωστόσο σε αυτή την μη στρατευμένη του εκδοχή ακόμα μια απίστευτη κι ίσως πιό ουσιαστική δυναμική προκειμένου ο θεατής να αντιληφθεί ξεκάθαρα ότι οι αληθινές ζυμώσεις του πιο πραγματικού κόσμου συμβαίνουν στον κοινωνικό του πυρήνα που δεν είναι άλλος από το οικογενειάκο σύστημα.

Στο θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας μέσα σε σιδερένια ασφάλιστρα - ρολλά η έδρα της αγίας οικογένειας δεσπόζει στο κέντρο της σκηνής σίγουρη και περιφρουρημένη δέσμευση και επένδυση ταυτόχρονα ενός ολόκληρου οικονομικού κυρίως πολιτισμού και κόσμου. Στην κεφαλή αυτής της τράπεζας τώρα που ο πατέρας πνέει βαριά τα λοίσθια έχει αναλάβει τα κουμάντα μια μάνα, η Βάσσα. Γύρω της αναπτύσσεται ένα πολυσύνθετο πλέγμα σχέσεων, αντιπαραθέσεων και συνομωσιών υποκινούμενο πολλές φορές κι από εκείνη την ίδια. Μυστικά και ψέμματα, ενοχές και καλά φυλαγμένα απωθημένα συναισθήματα λεπτών αποχρώσεων και αντοχών αφήνονται να ξεσπάσουν ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας των Ζελεζνόφ που προσπαθούν ή και όχι να διατηρήσουν μάταια το υπάρχον δοκιμασμένο σύστημα - καθεστώς πριν και μετά το καταλυτικό γεγονός του θανάτου του αφέντη(;) πατέρα. Μέσα στη δίνη αυτών των εξελίξεων μιας οικόγένειας σε κατάρρευση, η Βάσσα αναδεικνύεται φέρουσα και υπο - φέρουσα την τραγική φύση μιας μητριαρχικής φιγούρας.

Ο Στάθης Λιβαθινός έκανε για μιά ακόμη φορά το Θαύμα του. Έχοντας στη διάθεσή του ακόμα και για τον μικρότερο ρόλο της παράστασης ηθοποιούς πρώτης κλάσης και γραμμής όπως η εξαιρετική Ελένη Ουζουνίδου ανέδειξε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε μια παράσταση υψηλότατων αξιώσεων την πολυπλοκότητα και την ποιότητα των σχέσεων όλων αυτών των ολοζώντανων χαρακτήρων του Γκόργκι. Ένας ένας με τη σειρά τους οι ηθοποιοί αρχής γενομένης από την Μπέττυ Αρβανίτη και χωρίς καμία εξαίρεση υπηρετούν με τον πλέον εκφραστικό τρόπο μια παράσταση συνόλου που δεν πρεπει φέτος με τίποτα να χάσετε. Τελευταίο hint της παράστασης: το βλέμμα της Μαρίας Καλλιμάνη.

Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη
Σκηνικά - κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Παίζουν: Μπέττυ Αρβανίτη, Μάνος Βακούσης, Κώστας Γαλανάκης, Ευτυχία Γιακουμή, Μαρία Καλλιμάνη, Ηλίας Κουνέλας, Αννα Κουτσαφτίκη, Ελένη Ουζουνίδου, Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Τζίνη Παπαδοπούλου

Θέατρο οδού Κεφαλληνίας
Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 210 8838727

Δεν υπάρχουν σχόλια: