Σελίδες

23/2/08

Iονέσκο live

Του Ευγένιου Ιονέσκο

Κύριο χαρακτηριστικό στο θέατρο παραλόγου του Ιονέσκο είναι η δυσκολία έως και η έλλειψη πραγματικής επικοινωνίας και εν τέλει συνεργασίας και συνύπαρξης των ατόμων μιας περιέργα αναγνωρίσιμης κάθε φορά κοινότητας που αφήνει τα μέλη της ένα - ένα έκθετα σε μια ανυπεράσπιστη και επί της ουσίας τραγική μοναξιά. Στην κεντρική σκηνή του θεάτρου Αργώ της Αιμιλίας Υψηλάντη παρουσιάζεται μια σύνθεση σε ενιαία παράσταση τριών μονοπράκτων έργων του Γάλλου δραματουργού (Το μάθημα, Η Φαλακρή Τραγουδίστρια, Οι καρέκλες) σε συμπαραγωγή με τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καβάλας και Κοζάνης. Στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Γιάννης Κακλέας ο θεατής νιώθει την ευφορία αλλά και τη σκληρότητα ενός περισσότερο από ποτέ σύγχρονου, ολοζώντανου και ολόφρεσκου Ιονέσκο.

Στο Μάθημα η αδυναμία ανθρώπινης επικοινωνίας προβάλλεται μέσα από το πρίσμα της σχέσης δάσκαλου - μαθητή ή σαφέστερα μαθήτριας... για να γίνουμε και πιό σκανδαλιάρικα συγκεκριμένοι. Ο γκροτέσκος τρόπος και ο παραμορφωτικός φακός του Ιονέσκο μάλιστα αλλοιώνει τόσο τα πράγματα εδώ και αναδεικνύει το αδιέξοδο της τελματωμένης επιστημοσύνης που φτάνει μέχρι και την αφαίμαξη -και μάλιστα με μαχαίρι- κάθε διαφορετικής ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης που ξεφεύγει από την ευθεία και πεπατημένη οδό. Σκηνοθετημένο το μονόπρακτο του 1950 σαν ένα παιχνίδι του μυαλού με έναν αλά Dr Jekyll and Mr Hyde Γιώργο Γιαννούτσο δάσκαλο και μια punk εύθραυστη και σπαρακτική μαθήτρια Βάνα Πεφάνη βρίσκει στην παράσταση του Κακλέα όλο το καυστικό, εφιαλτικό και σαρκαστικό περιεχόμενό του.

Στο πιό γνωστό από τα τρία μονόπρακτα αλλά και το πρώτο από τα θεατρικά έργα του ίδιου του Ιονέσκο μόλις το 1948 με τον ξεκάρφωτο τίτλο Η Φαλακρή τραγουδίστρια πολύ γρήγορα ξεφεύγει κανείς από την αφόρητη πλήξη και τον σκαμπρόζικο έως σαδομαζοχιστικό ερωτισμό των Martin και Smith καθώς και από την μπλε και κόκκινη σαν αγγλική σημαία οπτική τους για να διαπιστώσει πως αυτό που στ΄αλήθεια "καίει" τυραννικά σαν πυρκαγιά τις ζωές και τον εγκέφαλό τους είναι η απουσία αυτού καθαυτού ενός συγκεκριμένου συγκλονιστικού γεγονότος. Ακόμα και ο χρόνος γίνεται μια ανακοίνωση πολλές φορές ξεχαρβαλωμένη στο ρολόι που αγόρασε ο αλλοπρόσαλλος μα ευχάριστος κύριος Smith - Κώστας Φλωκατούλας. Εδώ ο Κακλέας δίνει με την συνδρομή της αφοπλιστικής ειλικρίνειας των ηθοποιών του τον καλύτερο του εαυτό. Μέσα σε ένα σκηνογραφικό πανδαιμόνιο χρωμάτων ταξιδεύουμε στο Λονδίνο των Beatnicks, η υπηρέτρια Μαίρη - Νικολίνα Μουαΐμη γίνεται ένα punk διαβολάκι Sex Pistols τύπου, η Αιμιλία Υψηλάντη φοράει μια απίστευτου κάλλους κορδέλα στα μαλλιά και αξιοποιεί στο έπακρο του αφασικά κωμικού την ορθοφωνική προφορά της και η σκηνοθεσία υπογραμμίζει με τα καίρια τηλεοπτικά και εθνικο - πολιτικά σχόλιά της τον απόλυτο σουρεαλισμό που το ίδιο το έργο υπαγορεύει.

Στις Καρέκλες τέλος του 1951 μεταφερόμαστε σε μία εντελώς διαφορετική από προηγουμένως, ασπρόμαυρη ατμόσφαιρα. Αποκομμένοι και αποκλεισμένοι σε ένα μακρινό νησί και σε έναν χώρο σα φάμπρικα δυό ανήμποροι πιά άνθρωποι, ένα ακόμα περίεργο ζευγάρι του Ιονέσκο που ακόμα και στα γεράματα του παίζει και ερωτοτροπεί, όπως και όσο μπορεί, περιμένει την έλευση πλήθους ανθρώπων μπροστά στους οποίους θα αποκαλύψει το μέγα μυστικό της ζωής. Οι θέσεις λίγες για να καλύψουν τις ορδές θεατών που καταφτάνουν. Ανύπαρκτοι πάντα στη σκηνή μα ζωντανοί στην φαντασία των θεατρίνων θεατές. Κι εκείνοι παρατάσσουν τις καρέκλες για το υπέρογκο φιλοθεάμον κοινό ανεπαρκείς να καλύψουν τις ανάγκες και τα γούστα του μάλλον. Εδώ η σκηνοθεσία παίζει με τις έννοιες του αποκλεισμένου και του αποκλειστικού, το συγκλονιστικό γεγονός εδώ φαίνεται να είναι η αποκλειστική είδηση του μυστικού της ζωής δύο ξεχασμένων και αποκλεισμένων ανθρώπων και ο Γιάννης Στεφόπουλος και η Νικολίνα Μουαΐμη μας χαρίζουν δύο βαθιά ανθρώπινες ερμηνείες.

Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
Μουσική: Ιάκωβος Δρόσος
Σκηνικά: Γιώργος Λυντζέρης
Κοστούμια: Ειρήνη Τσακίρη
Χορογραφία: Κυριάκος Κοσμίδης
Βίντεο: Πίνδαρος Ανδριόπουλος, Χάρης Λαλούλης
Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος
Παίζουν: Αιμιλία Υψηλάντη, Κώστας Φλωκατούλας, Βάνα Πεφάνη, Γιάννης Στεφόπουλος, Γιώργος Γιαννούτσος, Νικολίνα Μουαΐμη

Θέατρο Αργώ
Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο, 210 5201684-5

Δεν υπάρχουν σχόλια: